Varför du bör stå och jobba

Dygnets alla timmar räcker sällan till. När vi kommer hem från jobbet vill vi ofta bara kunna slappa. Många tränar på luncherna för att spara tid. Kontorsarbeten är sällan synonymt med fysiskt arbete. Du kan dock få lite nyttig motion även när du jobbar.

Att stå upp och jobba har många fördelar. Tillgång till Höjbara skrivbord gör att du jobbar bättre. Du förbränner även mer kalorier än om du sitter. Du bör dock inte nöja dig med att bara stå. Att kontinuerligt göra små träningsövningar gör att du både mår bättre och får lite träning.

Träna på arbetsplatsen

Att ha en gamnacke är sällan något att eftersträva. Har du en dålig hållning kommer du med stor sannolikhet få en konstigt böjd nacke. Som tur är kan du göra övningar dagligen på jobbet för att förhindra detta.

  • Du kan exempelvis ställa dig cirka en meter från ditt kontorsbord. Du kan sedan lägga händerna på bordet och böja dig framåt. Detta gör så att dina axlar hamnar i rätt position, d.v.s. bakom kroppen. Detta ger dig lite träning och du förhindrar arbetsrelaterade skador.
  • Du kan även med fördel göra lite klassiska knäböj. Den här övningen tillåter benen att jobba medan du upprätthåller en god hållning. Stå ungefär axelbrett med benen och böj dig ner så att din bakdel nästan nuddar golvet. Överdelen av kroppen ska vara helt rak. Armarna ska under hela övningen sträckas framför kroppen i axelhöjd. Du kan exempelvis göra 20 knäböj varje timme.
  • Om du har en sjal eller dylikt kan du använda denna för att sträcka ut ordentligt. Håll den i varsin hand med en axelbreds mellanrum. Sträck sedan ut kroppen från stående position så mycket du kan. Du kan med fördel variera vinkel från den ena sidan till den andra.
  • Armhävningar fungerar alltid. Det är en fantastisk basövning som tillåter dig att spänna hela kroppen. Du kan även göra armhävningar på en väldigt liten yta. Orkar du inte göra hela armhävningar? Då kan du ha knäna i backen. Huvudsaken är att du spänner hela kroppen så rakt du kan.

Alla dessa övningar kan kombineras med att arbeta ståendes. Har du inte ett höjbart bord? Ergoff är ledande på marknaden. Du hittar säkerligen ett bra alternativ för just dig.

Att kunna välja och fördelar med att jobba ståendes

Välj om du vill sitta eller stå på jobbet – detta är en mening som varje arbetsgivare borde säga till sina anställda under deras första dag. Att sitta emellanåt är givetvis inte farligt. Statistiskt sett bör du dock stå upp så mycket som möjligt.

  • Vi människor är i grunden jägare. Vår kraftigt förändrade livsstil är något helt nytt för människokroppen. Hur påverkar detta dig? Studier har visat att vi inte motionerar tillräckligt. Detta kan på sikt leda till allvarliga sjukdomar och en försämrad livskvalitet.
  • Den största anledningen till att stå på jobbet är att det är bra för din figur. Det är även en fråga om vårt humör och vår energi. Om du sitter dagligen på ditt arbete är det osannolikt att du får energi till att göra träningsövningar vid arbetsstationen. Om du däremot redan står upp så är det mer sannolikt att du håller igång och känner större lust att utföra dina träningsövningar.
  • Studier har visat att du genom att stå upp ökar din förmåga att fokusera. En kropp i rörelse innebär nämligen en rad olika effekter på hjärnan. Du blir bland annat gladare och mer produktiv.
  • Vi har redan varit inne på kaloriförbränning i den här artikeln. Det ska dock tilläggas att du inte förbränner jättemycket kalorier genom att stå upp. Sett ur ett långt perspektiv, exempelvis per månad, förbränner du cirka 4000 kalorier. Då kan tilläggas att det genomsnittliga dagsintaget av kalorier ligger på 2000 till 2500 kalorier per dag. 
  • Du minskar även risken för att drabbas av några av de kontorsrelaterade arbetsskadorna. Ett exempel är ryggproblem. Detta förutsätter dock att du fokuserar på att stå med rak rygg.

När du vill sitta på jobbet

Det finns dock stunder när vi vill sitta på jobbet. Då är det alltid bra att ha En helt fantastisk ergonomisk kontorsstol som förhindrar många krämpor. Stolen ska vara konstruerad på ett sådant sätt att den stödjer din rygg. Dina armbågar ska även få stöd, samtidigt som du kan höja och sänka stöden för att du bekvämt ska kunna stödja dina armbågar mot arbetsstationen.

Ergonomiska möbler är dock en relativt ny företeelse. Forskningen går dock hela tiden framåt. Detta gör att du är i behov av att byta möbler med jämna mellanrum. Är du anställd ska du inte vara rädd för att fråga om en ny stol eller dylikt. Detta bör vara viktigt för arbetsgivaren på grund av att det handlar om ditt välmående på jobbet. Om du är en arbetsgivare bör du se detta som något självklart. Det är bland de bästa investeringarna du kan göra i dina anställda.

Förändra din arbetsposition

En del forskare är kritiska gällande fördelarna med att stå upp på jobbet. De menar exempelvis att kaloriförbrukningen är marginell och att det inte gör en särskilt stor skillnad. Samma forskare vidhåller dock att man bör förändra sin arbetsställning kontinuerligt under dagen.

I den här artikeln har vi dock främst fokuserat på andra fördelar med att stå upp. Vi har bland annat lyft fördelar relaterat till kroppens hållning och de ökade chanserna att genomföra träningsövningar. Vi har även lyft vikten av att förändra din arbetsställning samtidigt som du tar chansen att sträcka ut.

Vissa arbetstagare kanske inte har ett behov av att stå upp på jobbet. Det kan handla om personer som tränar kontinuerligt och som istället ser kontorstiden som en tid att vila upp sig. Det kan även handla om personer som har ett handikapp, som gör att de inte kan stå upp eller att de inte orkar stå upp.

Vi kan nog dock enas om att möjligheterna till att både stå och sitta bör finns för varje arbetstagare. Vi kan även konstatera att det är lätt att hamna i en livsstil där man rör sig för lite. Genom att stå på jobbet skapar man i vilket fall en god vana. 

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.

Leave a Reply