Så lockar du kunder med en snygg entrématta

I dagens konkurrens bör du göra allt du kan för att behålla dina kunder. Plus att alla företag jobbar hårt för att skaffa sig nya kunder. Dagens marknadsföring handlar om att göra verksamheten känd på flera olika ställen, bland annat på internet. Men det är också viktigt att ge ett seriöst intryck på de klienter som kommer till kontoret. Du måste välkomna dina kunder, både gamla och potentiellt nya, på allra bästa sätt.

Detta kan naturligtvis göras på flera olika sätt. Till att börja med är det viktigt att kontoret är rent. Bra, regelbunden städning är grundläggande för att du ska kunna locka kunder. Framför allt bör ingångspartiet och receptionen ges lite extra omtanke. Det första intrycket är svårt att skaka av sig, så det gäller att ge kunderna ett positivt välkomnande.

Torka fötterna i tamburen

Ett effektivt sätt att hålla kontoret rent är med bra mattor vid ingången. De ska samla upp så mycket smuts och slask som möjligt så att detta inte dras in i byggnaden. Samtidigt så måste de se relativt fräscha ut vid varje tillfälle. Många företag har därför ett avtal med en städfirma som regelbundet byter ut dörrmattorna och tvättar dem. Alla dessa dolda tilltag lönar sig. Dels får medarbetarna en mer trivsam arbetsplats, men kunderna kommer också att reagera bättre när de kommer på besök. Gå hit för att köpa entrémattor som ger ett professionellt intryck till ditt företag.

Dels lägger du en matta utanför dörren, såvida det inte finns ett galler för att skrapa av fötterna. Sedan fortsätter du innanför dörren, gärna med en lite längre matta som leder kunderna i rätt riktning. Den måste inte vara grå eller tråkig, idag finns det flera snygga mattor i gladare färger. Men det viktigaste är naturligtvis hela tiden att hålla smutsen på plats, och att den passar in i omgivningarna. Kontorsvikingen är ett bra val för både stora och små företag.

Vikten av bra mattor

Du kanske tycker att allt detta är överdrivet. Men erfarenheten visar att renlighet och första intryck är mer värdefulla än du tror. För en kund köper inte bara din produkt eller tjänst, de kopplar sig samman med hela ditt företag. Om du inte kan ta hand om arbetsplatsen så skickar detta en underliggande signal att du inte är pålitlig med annat. Kunderna tänker ofta inte på detta medvetet, men det ligger där någonstans och påverkar deras beslut. Ölandsbladet skriver här om hur snygga entrémattor spelar en viktig roll för kunderna.

Och när du tänker efter så tycker alla om att bli mötta med stil. Det måste inte vara överdrivet och allt för dekorerat. Men en ren ingång och en leende receptionist kan göra underverk. Trevliga färger och rent allmänt en välkomnande miljö kan göra underverk för både kunder och anställda. Det har nu blivit vanligt att dekorera om kontorslandskapet just för att ge de anställda en trevligare omgivning.

Detta leder till ökad produktivitet och färre sjukskrivningar. Om det påverkar dina medarbetare som har betalt för att sitta där, tänk vilken stor skillnad det kan göra för dina kunder. De har ofta flera valmöjligheter och du måste övertyga dem om varför du är det bästa valet för dem. så undervärdera inte vikten av en snygg, ren dörrmatta.

Regelbunden tvätt och underhåll

För att det ska fungera och ge ett gott intryck för kunderna så måste naturligtvis mattorna vara rena. Det är nästan värre om du lägger ut snygga mattor och sedan inte underhåller dem. Ett kontor kan vara hur modernt som helst men om det ligger damm överallt så ger det ett dåligt intryck i alla fall. Bland det bästa för de flesta är att ha ett avtal med en firma, och att de tar sig an mattorna.

Vanligtvis så lägger de dit en samtidigt som de tar bort den gamla. Mattorna roteras och tvättas grundligt emellanåt. Du ska alltid ha en matta där som suger upp väta och smuts. Under vintern tar det inte många timmar innan ingången skulle bli helt omöjlig om du inte hade minst en bra matta. Det är viktigt att se över varje avtal för att inte betala för mycket för entrémattor. Läs mer på den här sidan i Aftonbladet.

Locka kunderna på flera olika sätt

En del företag lägger ner stora pengar på annonser och marknadsföring. De har kampanjer och är aktiva på sociala nätverk. En del trycker upp föremål som de delar ut till höger och vänster, allt för att få publicitet och locka till sig nya kunder. Sedan är det alltså viktigt att följa upp och ha ett presentabelt kontor. Du vill att dina kunder ska se att du är lika seriös i verkliga livet som i dina annonser eller sociala nätverk.

För det handlar ofta om en känsla mellan kunder och företag. Såvida du inte har något absolut unikt att erbjuda som de inte kan få någon annanstans. Men även då vill du inte riskera att förlora kunder på grund av enkla saker som du lätt kan ta hand om. De flesta måste dock kämpa för sina kunder. Det är en fortlöpande kampanj och kamp för att dels få nya kunder, men också behålla de du redan börjat med.

Framgångsrika affärer

Konkurrensen är stor idag, och du måste vara alert för att hålla dig flytande. Det allra minsta som alla bör tänka på är att vara presentabla. Kontoret måste vara rent och inbjudande, redan från ingången. Bra mattor som regelbundet tvättas är ett minimum, likaså effektiv kontorsstädning. Allt detta kommer att leda till en bättre arbetsplats och större chans att locka kunder.

Som med så mycket annat handlar det om en helhet. Många mindre detaljer som tillsammans visar vad du har för ett företag. Grunden är naturligtvis bra produkter eller tjänster, men sedan måste allt annat också följa upp. Artiga medarbetare som jobbar i rena lokaler är en mycket bra början för att locka till sig kunder och få dem att trivas. Och det varken kostar för mycket pengar eller är allt för komplicerat att få till.

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.

Leave a Reply