En förändring i taxichaufförernas villkor

Trots att de flesta hushåll i dag har minst en bil, och ofta flera stycken, så finns det fortfarande ett stort behov av taxi. Dels är det många som inte kör, av olika anledningar. En del är för gamla eller så är de handikappade och kan därför inte köra bil. Eller så ska man ta sig till ställen där det inte passar att ha med bilen, som när man ska ut och resa. Andra föredrar att ha det lite roligt på stan en kväll för att sedan ta en taxi hem.

23-5-taxiAllt detta förklarar varför taxibranschen har vuxit till sig och förändrats. Många använder taxi på en daglig basis, som till exempel de som åker färdtjänst. Men att jobba som taxichaufför idag är inte det samma som det vara för bara tjugo år sedan. En normal familjs liv har blivit dyrare och det har blivit allt svårare att få lönen att räcka till. Detta påverkar även taxichaufförer, det är ju ett helt vanligt jobb.

Konsten att köra taxi

Många tycker om att köra bil och det känns helt naturligt att då jobba som taxichaufför. Andra tycker det är skönt med de flexibla tiderna, man kanske har det som extraknäck eller för att dryga ut studielånet. Helt klart är det ett yrke där man träffar folk, under en dags arbete kan det handla om allt från gamla pensionärer till trendiga ungdomar som ska till klubben. Detta kan vara både trevligt och givande, eftersom det ofta finns en möjlighet för en pratstund med passagerarna. Boka taxi i Stockholm direkt via den här onlinesidan och slipp telefonköer.

Men samtidigt så kan det innebära långa timmar med en inte allt för hög lön. Nyligen så demonstrerade flera taxichaufförer på grund av nya färdtjänstsavtal som de känner kommer att skära ner deras lön ännu mer. Alla har ju behov, det kostar en hel del att leva i dagens samhälle även om man inte slösar med sina resurser. Men förändringarna kommer, sakta men säkert, även för taxichaufförer.

Härligt att åka taxi

Det är lätt och smidigt att ta sig fram med taxi, och många gånger är det skönt att slippa tänka på bilköer eller parkering. Istället lutar man sig bara tillbaka och njuter av radion, såvida man inte har lust att ta sig en liten prat med chauffören. Det är enkelt att beställa bil, och det kan verkligen göra livet mindre stressigt. Här finns deras sida på engelska. Poängen är ju den att man ska slippa komplicera livet, och ibland kan detta innebära att bilen får stå kvar hemma. För de som pendlar till jobbet kan det ofta löna sig att ta offentliga transportmedel, både för ekonomin och tidsmässigt. Bussarna har sina egna filer i storstäderna och susar förbi bilköerna, och ett månadskort brukar inte kosta lika mycket som bensin och tullar kan komma upp i. Sedan är ofta parkering dyrt, myndigheterna vill uppmuntra folk att inte ta bilen.

Men sedan måste man ju ta sig mellan olika möten, till flygplatsen eller tågstationen, eller kanske komma hem efter en sen kväll med övertid. Då kan det vara skönt att ringa efter en taxi istället för att stå och vänta på nattbussen eller släpa resväskan på tunnelbanan. Det är därför uppenbart att taxibilarna har sin givna plats i dagens samhälle och att de fortsätter att bli allt viktigare. Föroreningar och avgifter är en anledning till att inte ta bilen så ofta, men då måste det finns ett bra alternativ.

Allt detta är vad taxichaufförerna påpekar när det talas om förändringar i deras villkor. Det enda de egentligen vill ha, precis som alla andra arbetare, är att kunna leva på sina löner. Alla ska ha rätt till förmåner och bra arbetsvillkor, oavsett vilken sektor man jobbar inom. Män och kvinnor ska också behandlas likadant, och ingen ska behöva lida på jobbet.

Taxichaufförernas framtid

Det är klart att förändringar alltid kommer, på ett eller annat sätt. Inom vissa branscher eller yrken kanske man skulle vilja se lite snabbare förbättringar, men på det stora hela så rör det på sig överallt. I den här artikeln från Aftonbladet kan du läsa om hur villkoren för taxichaufförerna långsamt förändras. Som vanligt så har alla något att säga om saken och det är inte alltid som politikernas åsikter stämmer överens med arbetarnas. Men det är en mycket lång diskussion, och en som fackföreningarna har hållit på med i många år.

Man har nått flera kompromisser och ett stort antal avtal har skrivits under. En del anser att det går för långsamt och att man behöver ännu fler avtal och bättre arbetsvillkor. Speciellt då det handlar om ett service yrke som taxichaufförer, en yrkesgrupp som är mycket viktig och som vuxit till sig de senaste åren. Ingen vill ha ett samhälle utan taxibilar, det skulle inte fungera utan göra vardagen tung och jobbig.

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.

Leave a Reply